Help! Geld afgeschreven door stichting derdengelden

Home » Help! Geld afgeschreven door stichting derdengelden

Onterechte afschrijving

Je hebt geen idee waarvoor of door wie er geld is afgeschreven van jouw bankrekening. Dit gebeurt dagelijks veel mensen. Soms is het terecht, maar vaak ook is het onterecht.

Om te beginnen moet op iedere incassoboeking staan door wie die is gedaan. De omschrijving “stichting derdengelden” is geen naam. Dat is net zo iets als “banketbakker” zonder de naam van die stichting weet je niets. Alleen al op die grond kun je de incasso-opdracht direct terugdraaien en een klacht indienen bij je bank.

Bij een afboeking moet ook staan waar het geld voor bestemd is dat wordt afgeboekt. Veel mensen klagen omdat ze telefonisch zijn benaderd om een product of dienst af te nemen. Zij hebben nooit een bevestiging ontvangen. Ook in dat geval kun je de incasso-opdracht gewoon terugdraaien.
Let op je hebt tot 56 dagen de tijd om de incasso terug te boeken. Bij de meeste banken kun je ook de incasserende partij gelijk blokkeren. Je kunt algemene informatie vinden over hoe je exact het geld moet terug krijgen en je kunt bij je eigen bank kijken.

Je kunt een incasso-opdracht ook telefonisch hebben afgegeven. Maar het bewijs daarvoor ligt wel bij de partij die wil incasseren.
Download hier de brief onverschuldigde betaling stichting derdengelden (1 download )

Formele klacht

Je kunt een klacht indienen bij je bank. Als er sprake is van een onterechte of onduidelijke afschrijving door een Stichting Derdengelden, kun je voor advies contact opnemen met de Fraudehelpdesk.

Lees ook nog even hieronder wanneer het wel terecht is dat er geld van je rekening wordt afgeschreven.

Terecht afgeschreven

Je hebt online iets gekocht. De afrekening vindt plaats via een andere partij. Die bewaart het geld tot de koop goed is afgerond. Een betaaldienst moet zijn goedgekeurd door de Nederlandse Bank. Er zijn een aantal betrouwbare partijen, waar je ook makkelijk mee in contact kunt komen. Zij hebben een helpdesk en/of een online vragenformulier.
Ook veel aanbieders van mobiele telefonie werken met een betaalprovider.
Bijvoorbeeld:

Je kunt het overzicht bekijken van grote online betaaldiensten, als je er niet uitkomt kun je ook bij De Nederlandse Bank gaan zoeken.