Oprichten

Een Stichting Derdengelden is een gewone stichting met een bijzonder doel. De stichting moet uit zijn aard onafhankelijk zijn. Daarom zijn er altijd verschillende bestuursleden, meestal minimaal drie. Betalingen kunnen alleen gedaan worden door minimaal twee bestuurders. De stichting heeft ook een bijzondere soort bankrekening. Die noemt men ook wel een kwaliteitsrekening.

Oprichten bij de notaris

Je kunt een stichting oprichten bij iedere notaris in Nederland. Je kunt dit bijzonder snel, eenvoudig en goedkoop doen via DoeHetZelfNotaris.nl. Je kunt daar ook een stichting derdengelden oprichten die specifiek voor advocaten kan worden gebruikt.

Maak je akte zelf Notarissen

Bankrekening of kwaliteitsrekening

Als je de stichting hebt opgericht kun je een bankrekening openen. Dat is een speciale bankrekening als de stichting regels heeft over het overboeken met twee handtekeningen. Door het elektronisch bankieren is dat voor banken een lastige klus geworden. Slechts enkele banken bieden nog de mogelijkheid om een dergelijke derdengeldrekening te openen. De banken noemen een dergelijke rekening ook wel een kwaliteitsrekening.

ABN AMRO Kwaliteitsrekening
ING Derdengeldrekening
Rabo Derdengeldrekening
Triodos Niet mogelijk