Oprichten

Home » Oprichten

Stichting derdengeld oprichten

Een Stichting Derdengelden is een gewone stichting met een bijzonder doel. De stichting moet uit zijn aard onafhankelijk zijn. Daarom zijn er altijd verschillende bestuursleden, meestal minimaal drie. Betalingen kunnen alleen gedaan worden door minimaal twee bestuurders. De stichting derdengeld voor de advocatuur, notariaat of deurwaarders heeft ook een bijzondere soort bankrekening. Die noemt men ook wel een kwaliteitsrekening. Alle andere stichtingen hebben een gewone bankrekening.

Omweg voor andere oprichters

De banken weigeren om een bankrekening te openen waarin het woord “derdengeld of derdenrekening” voorkomt. Dat is voorbehouden aan de hiervoor genoemde groepen van specifieke diensteverleners zoals advocaten. Toch zijn er heel veel organisaties die wel een dergelijke rekening willen oprichten. Dat kan wel, maar dan moet je zorgen dat de stichting een iets andere naam heeft. Bijvoorbeeld “stichting tot incasso en beheer van geld voor onderneming X”.

Voorbeelden

Je gebruikt een stichting derdengeld om geld apart te zetten. Voorbeelden waarbij dat veel voorkomt zijn organisaties waar het geld eerder binnenkomt van de geleverde prestatie. Je wil dat het geld tijdelijk in een andere omgeving parkeren. Stel dat er een faillissement zou zijn, dan blijft dat geld apart staan en kan dan terug naar de personen die het betaald hebben. Ook bij beslag in de organisatie blijft de stichting buiten schot.

Een praktijkvoorbeeld. De ouders van kinderopvang Appie Happie betalen voor aanvang van de maand, de komende maand. Het gaat om veel geld. De kinderopvang moet dus nog geleverd worden, terwijl er al wel betaald is. Appie Happie zet het geld in een stichting. Aan het einde van iedere week betaalt de stichting aan Appie Happie de in die week geleverde kinderopvang uit. Bij problemen in Appie Happie blijft het geld in de stichting buiten schot.

Oprichten bij de notaris

Je kunt iedere stichting oprichten bij iedere notaris in Nederland. Dit doe je bijzonder snel, eenvoudig en voordelig doen via DoeHetZelfNotaris.nl. Je kunt daar ook een stichting derdengelden oprichten, zowel voor de advocatuur als voor ander gebruik.

Maak je akte zelf
Aan de slag
Notarissen
Teken bij notaris

Goed geregeld

Bankrekening of kwaliteitsrekening

Als je de stichting hebt opgericht kun je een bankrekening openen. Dat is een speciale bankrekening als de stichting regels heeft over het overboeken met twee handtekeningen. Door het elektronisch bankieren is dat voor banken een lastige klus geworden. Slechts enkele banken bieden nog de mogelijkheid om een dergelijke derdengeldrekening te openen. De banken noemen een dergelijke rekening ook wel een kwaliteitsrekening. Bovendien beperken de banken de mogelijkheid van een specifieke derdengeldrekening tot stichtingen met een wettelijke basis. Dat zijn advocaten, notarissen en deurwaarders. Voor de andere stichtingen willen de banken zelfs expliciet niet dat het woord derdengeld in de naam voorkomt.

ABN AMROKwaliteitsrekening
INGDerdengeldrekening
RaboDerdengeldrekening
TriodosNiet mogelijk