Oprichten

Home » Oprichten

Stichting oprichten

Een Stichting Derdengelden is een gewone stichting met een bijzonder doel. De stichting moet uit zijn aard onafhankelijk zijn. Daarom zijn er altijd verschillende bestuursleden, meestal minimaal drie. Betalingen kunnen alleen gedaan worden door minimaal twee bestuurders. De stichting derdengeld voor de advocatuur, notariaat of deurwaarders heeft ook een bijzondere soort bankrekening. Die noemt men ook wel een kwaliteitsrekening. Alle andere stichtingen hebben een gewone bankrekening. Voor advocaten heeft de Orde van Advocaten een model ontwikkeld, dat model is verplicht bij het oprichten van een Stichting Derdengelden Advocatuur.

Oprichten bij de notaris

Je kunt een stichting oprichten bij iedere notaris in Nederland. Je kunt dit bijzonder snel, eenvoudig en voordelig doen via DoeHetZelfNotaris.nl. Je kunt daar ook een stichting derdengelden oprichten die specifiek voor advocaten kan worden gebruikt.

Maak je akte zelf
Aan de slag
Notarissen
Teken bij notaris

Goed geregeld

Bankrekening of kwaliteitsrekening

Als je de stichting hebt opgericht kun je een bankrekening openen. Dat is een speciale bankrekening als de stichting regels heeft over het overboeken met twee handtekeningen. Door het elektronisch bankieren is dat voor banken een lastige klus geworden. Slechts enkele banken bieden nog de mogelijkheid om een dergelijke derdengeldrekening te openen. De banken noemen een dergelijke rekening ook wel een kwaliteitsrekening. Bovendien beperken de banken de mogelijkheid van een specifieke derdengeldrekening tot stichtingen met een wettelijke basis. Dat zijn advocaten, notarissen en deurwaarders. Voor de andere stichtingen willen de banken zelfs expliciet niet dat het woord derdengeld in de naam voorkomt.

ABN AMROKwaliteitsrekening
INGDerdengeldrekening
RaboDerdengeldrekening
TriodosNiet mogelijk